DUNIA HANYA PERSINGGAHAN SEMENTARA


Syukur padaNya masih dapat merasai pelbagai bentuk nikmat yang sementara ini. Mudah-mudahan ianya tak melalaikan dari tujuan hidup di muka BumiNya.

Hari ini kita semua menyedari & meyakini akan pastinya saat kematian itu & benarnya terdapat Azab & Nikmat disana. Dan Kita jua akan mengadap Tuhan yang telah memberi nikmat akal, kesihatan, pendengaran, penglihatan, rezeki, keluarga, serta nikmat-nikmat lainnya. Justeru itu perlunya kita manfaatkan sebaiknya nikmat pinjaman yang masih berbaki ini.

Renungilah akan pesanan Nabi Muhammad SAW : Rebut 5 perkara sebelum datang 5 perkara :

  1. Masa sihat sebelum sakit.
  2. Kaya sebelum miskin.
  3. Lapang sebelum sibuk.
  4. Muda sebelum tua.
  5. Hidup sebelum mati.

(HR al-Hakim & al-Baihaqi)

Andainya kita tahu bila ajal itu akan datang, bila kiamat itu akan terjadi, sudah tentu kita semua akan berlumba-lumba mengerjakan kebaikan & meninggalkan kemungkaran disaat hampirnya waktu tersebut. Namun segalanya hanya Allah swt yang mengetahuinya. Justeru itu perlunya untuk kita menyaksikan sama Hari-hari hidup kita tentang mana Halal Haramnya, mana Perintah & LarangaNya.

(Sihat sebelum Sakit) Nikmat yang paling besar dikurniakan ialah Kesihatan. (Jika ditimpa kesakitan segalanya terganggu, segalanya terbatas. Disaat itulah mula hadirnya perasaan untuk mengerjakan kebaikan, namun bila kesakitan sudah pulih. Segalanya sudah dilupai) Inilah tabiat manusia. Justeru itu sama-sama kita memanfaatkannya. Berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan, fadhilat yang telah dihidangkan. Segalanya untuk ke Akhirat yang Kekal.

(Kaya sebelum miskin) Segala rezeki dari Allah swt. Dia berkuasa bila-bila masa sahaja untuk mengambilnya. (Berlakunya kecurian, kebakaran & pelbagai cara boleh terjadi). Justeru itu perlunya kita sentiasa bersyukur atas segala pemberiannya, bersedekah menolong saudara kita yang berhajat memerlukannya.

(Lapang sebelum sibuk)
Lazimilah waktu lapang dengan sentiasa berzikir padaNya, membaca Al-Quran, mentadabur maknanya dan perkara-perkara yang menambahkan lagi keimanan padaNya. Agar hari-hari hidup kita hadir rahmat & berkat dariNya. (Ketika di pejabat, waktu pembelajaran & dalam keadaan apapun).

(Muda sebelum tua) Masa yang semua ingin dicubainya, masa yang semua orang ingin jika dapat kembali semula. Masa yang melalaikan sebahagian besar masyarakat hari ini. Bila ditanya soal kelalaian mereka, akan dijawab (Umur masih muda lagi, dihari tua nantilah baru buat amal). Begitulah keadaannya. Lihatlah dimasjid-masjid, yang kelihatan hanya orang tua sahaja. (Ajal itu tak diketahui, ada yang masih dipanjangkan lagi umurnya, ada yang mati muda kemalangan, ditimpa penyakit dan ada yang terus leka). Justeru itu manfaatkanlah masa Muda kita dengan bersungguh-sungguh melaksanakan suruhanNya, manfaatkan tenaga, menafkahkan diri berkhidmat untuk Islam. Sebelum datangnya hari Tua. Hari yang sudah tidak mempunyai kekuatan. Selepas kematian nanti tak dapat lagi untuk kita beramal.

(Hidup sebelum Mati) Kemuncaknya adalah ajal, saat yang ditakuti setiap orang. Ia tak mengenal Usia. Bila, dimana & bagaimana keadaannya hanya Allah swt yang tahu.

Marilah sama-sama kita menukar sikap hidup yang merugikan. Pandulah segalanya pada Al-Quran & SunnahNya. Pelajarilah Ilmu Agama. Tak salah nak mencari kenikmatan dunia selagi mana ianya tidak melalaikan dari tujuan Hidup. Cuba kita renungi ungkapan Abdullah bin Umar ra : (Beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari, dan beramallah untuk duniamu seolah-olah kamu hidup selamanya). Dunia itu jambatan Akhirat, keduanya saling memerlukan.

Firman Allah swt :

Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi & berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan. (Al Qashash 77)

Perlunya kita sentiasa memohon pada Allah swt agar ditetapkan hati dalam mntaatiNya. Menjauhi sifat riak & ujub pada diri. Seterusnya bersyukur masih dibukakan pintu hati untuk menerima peringatan & hidayah dariNya.

Sedarkah kita akan sebahagian besar saudara-saudara Muslim yang masih : (Meninggalkan solat, tidak menyempurnakan aurat, derhaka pada orang tua, bebas pergaulannya, berlakunya zina, buang anak, rogol, bunuh, judi, arak, rompak, samun, riba, rasuah, dadah, pil ectasy, video2 lucah, kelab2 malam, konsert, menyokong golongan yang membelakangkan perintah Allah & berbagai bentuk kemungkaran lagi.

Sudah banyak kisah pengajaran umat Nabi terdahulu telah jelas diceritakan dalam Al-Quran. Tidak lain hanya ungkapan ini yang keluar dari mulut mereka tatkala melihat azab Allah swt :

Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)”. (An-Naba’ 40)

Saat ini masih sempat merubah segalanya. Cubalah Tunduk akan segala kesombongan, keangkuhan, keterlaluan mempersoalkan Perintah Allah & Rasulnya serta pelbagai bentuk alasan lagi. Baliklah padaNya.

Firman Allah swt :

Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. (Ar Ra’d 11)

Buat diri & teman-temanku sekalian. Sama-sama kita berusaha mengajak diri, keluarga, sanak-saudara, teman2, serta masyarakat amnya megikut kemampuan yang ada untuk memanfaatkan saki baki umur ini kearah mencapai keredhaanNya. Pintu kemaksiatan jelas terbuka hari ini, begitu juga Pintu kebaikan jelas terbuka. Kekuatan Iman & Taqwa penentunya.

“ Nikmat mengerjakan laranganNya, tapi ianya hanya sementara sahaja, tak terbayang bagaimana sakitnya siksa Neraka yang menanti kelak. Perit menahan nafsu dari mengerjakan laranganNya, namun keperitan yang sementara itu akan dibalas dengan kenikmatan, kesenangan yang kekal disana, apa yang dihajati nafsu segalanya diberi. Besar kebahagiaannya. Renungilah… ”

” Ya Allah! Jauhkanlah kami dari siksaanMu pada hari Engkau membangkitkan hamba-hambaMu “
” Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia & kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka “

————————————————————

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: